sâmbătă, 18 iulie 2009

Despre regulile muncii proletare în capitalism:

În 1968 a apărut cartea Principiul lui Peter: într-o ierarhie, fiecare angajat are tendinţa de a avansa pînă la nivelul de incompetenţă. Cu acesta descoperire a creat o noua ştiinţă (a ierarhiilor), aducătoare de venituri suplimentare autorului. Regulile muncii proletare în capitalism descoperite de Iliuţă pot reprezenta bazele unor noi teorii. Contribui cu cîteva adăugiri.

Consideraţii generale:
Nu aplicaţi aceste reguli fără în prealabil să studiaţi situaţia dvs în cadrul companiei. De fapt, trebuie să descoperiţi o linia virtuală, odată depăşită, va rezulta în concediere. E greu de descoperit această linie de concediere. Sugestii:
- companiile vehiculează ideea: toţi salariaţii sînt uşor de înlocuit, nu întotdeauna adevărat: înlocuirile sînt dureroase material şi spiritual pentru companii.
- linia de concediere e diferită la companiile de stat faţă de cele particulare (de exemplu).
- mărimea companiei, tipul şefului dvs, ce studii aveţi, ce ştiţi să faceţi efectiv, cum se comportă colegii, etc) .
- salariul. Dacă salariul, este mai mic decît estimat pe economie, linia de concediere se îndepărtează.
Odată descoperită linia de concediere, regula principală a muncii proletare în capitalism este: cu cît sînteti mai aproape de acestă linie, cu atît aveţi o viaţă privilegiată în companie.
Iar dacă din greşeală aţi depăşit linia, zicala: un şut în fund este un pas înainte, vă va consola.

Regulile muncii proletare în capitalism:
1. Şeful, patronul, managerul
- şeful vine la tine cu ideile lui şi trebuie să plece cu ideile tale.
- dacă ai norocul să-l prinzi în dimineaţa cînd ai întîrziat, căutînd o hîrtie importantă pe masa ta, oferă-i ironic portofelul tău..
- pentru ţările care au forma politicoasă în exprimare: vorbeşte întotdeauna politicos cu şeful. O dată la 5 luni aruncă-i un" tu "
- pentru ţările care nu au forma politicoasă în exprimare: salută întotdeauna amabil şeful. O dată la 5 luni ignoră-l.
- ultimele 2 puncte ar merge mai bine, dacă poţi imita privirea vameşului care te descoase.
- nu lua niciodată vacanţa în aceeaşi periodă cu şeful.
2. Zile de boală
- trebuie utilizate în scopuri personale. Cînd eşti cu adevărat bolnav, vii eroic la serviciu.
3. Cum cauţi un serviciu
- caută o companie care are mai multe corpuri de clădire apropiate. Ce bucurie e să te plimbi între ele, cu un dosar gol în mînă.
4. Şedinţe de producţie
- părăseşte o şedinţă importantă, îngîndurat şi fără permisiune.
5. Restaurantele
- refuză invitaţiile plătite de şef la restaurant. Pentru o sumă nesemnificativă, la un pahar de vin, poate afla lucruri despre dvs sau colegi, care altfel nu i le-aţi fi divulgat niciodată.
- în cazuri extreme se poate refuza şi masa de Crăciun.
6. Proiecte sau muncă efectivă
- proverbul "dacă tăceam, filozof rămîneam" trebuie aplicat des. Explicaţiile date şefului, trebuie să fie scurte şi fără detalii. Sefii (transmisionişti de informatii) sînt în general buni la vorbe şi folosesc detaliile pentru chestionări viitoare.
- pentru ingineri electronişti: Keep your boss from worrying.
7. Proiecte personale
- proiectele personale trebuie realizate întîi. Sefii vă vor încărca întotdeauna cu sarcini urgente, deci cele personale trebuie să aibă prioritate.
8. Parcaj
- odată la 5 luni parcaţi fără jenă maşina personală pe locul destinat şefului direct.
9. Măririle de salariu
- în unele întreprinderi salariul este invers proporţional cu munca depusă.
- momentul solicitării unei măriri este foarte important. Recomandaţie: solicitaţi acesta cînd şeful şefului direct este în delegaţie.
10. Deplasările
- deplasările de serviciu trebuie combinate pe cît posibil cu atracţii turistice.

La locul de muncă, sper să vă fie de folos aceste idei. Succes! Aştept sugestii.
PS. Pentru cei care au lucrat în RO, înainte de 1989: poate existau şi Regulile muncii burgheze în comunism?

2 comentarii:

  1. Depind multe de tipul de şef, tîmpitul din mine a fost bun, pînă am dat faliment(cică)şi am intrat în şomaj....român, dar am luat cu mine în Croaţia numai oameni de calitate. Cei care au aplicat principiile expuse de tine, nu sunt angajaţi ....nici acum în România (cu "pile" din recomandările mele)şi .... trecură 2 ani.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am incercat sa generalizez; dar sigur mai trebuie luate in consideratie: tara, situatia economica (crizele), companiile (multe incearca sa se detaseje de salariati), personalitatile sefilor, etc.

    RăspundețiȘtergere